Tietosuojakysymykset

Tehtävänantona oli etsiä keskustelualueita tietosuojakysymyksiin liittyen. Keskustelualueita kyseisestä asiasta ei juuri löytynyt tai sitten ne olivat hieman höppämäisiä keskusteluja, kuten Vauva.fi -sivuistoilla. Ja koska entuudestaan tiedän, että kyseinen foorumi on pelkästään toisille "nokittelua", en halunnut siihen osallistua, enkä linkittää keskustelua tänne. Toiselta melkein kaikkien tuntemalta keskustelufoorumilta, Suomi24, löytyi melko hyvä keskustelu aiheella EU:n tietosuoja-asetus, kommentoin tekstiä nimimerkillä "Hoo".

https://keskustelu.suomi24.fi/t/15183522/eun-tietosuoja-asetus

Ensinnäkin, jos organisaatio lähtee mukaan sosiaalisen median käyttöön niin siihen pitäisi valjastaa joku oikea ammattilainen, näin ainakin silloin kun toimijana on julkisen puolen terveydenhuolto. Hänen pitäisi noudattaa tarkasti tietosuoja-asioita ja luoda ulospäin hyvin neutraali, mutta positiivisessa hengessä oleva kuva toiminnastaan. Tärkeää on että sosiaalisen median kanavia käyttävät sitä työyhteisön nimissä, eikä omissaan. Siksi esimerkiksi mielipiteiden jakaminen ei ole soveliasta, jos ne eivät ole organisaation arvojen tai laatukäsikirjan mukaisia. Eli kaikessa sisällön tuottamisessa tulisi käyttää enemmän harkintaa kuin yksityishenkilönä tehdyssä julkaisuissa. Työntekijöiden tai asiakkaiden kuvien lataaminen ilman lupaa on ehdottomasti kielletty. Visusti pitää salassa kaikki potilas- ja yhteistiedot, myös henkilökunnan, korostan yksityisyydensuojaa!

Itse en henkilökohtaisesti haluaisi, että työyhteisömme käyttäisi jotain sosiaalista verkkotyökalua sisäiseen tiedottamiseen, koska se vaatisi monen ihmisen sitoutumista tiettyyn palvelimeen myös vapaa-ajalla. Työyhteisössämme on myös "sisäpiirin watsapp-ryhmä", johon en kuulu. Koen senkin osaltaan huonoksi, koska se rajaa työyhteisön kahtia. On niitä, jotka kuuluvat, tietävät ja juoruavat ja sitten loput, joita rinkiin ei ole otettu, eivät tiedä eikä juorua. Kiusallista tämä on sillä kohtaa, kun kahvihuoneessa ympärilläsi olevilla työkavereilla kilahtaa viesti yhtä-aikaa, ja kaikki alkavat lukemaan ja vastailemaan, paitsi sinä.

Avoimuuden ja läpinäkyvyyden etuja

  • Avoimuus on nykypäivän sana bisnesmaailmassa, sillä halutaan tuoda ilmi sitä ettei organisaatiolla ole mitään salattavaa. Salattavaa kuitenkin pitää olla, koska jos bisnestä ei tehtäisi salassa ei sitä voisi tehdä ollenkaan.
  • Avoimuudella  ja voidaan tarkoittaa läpinäkyvyyttä hankintaketjussa, joka taas helpottaa kuluttajaa osto-päätöksessä. 
  • Terveydenhuollossa avoimuuden ja läpinäkyvyyden etuja ovat esim. kanta-arkisto, josta asiakas pääsee katsomaan omia potilastuloksiaan ja epikriisejä. Lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus saada tietoonsa, kuka terveydenhuollon työntekijä on käynyt hänen potilastiedoissaan. 

Identiteettivarkaus on suurin vahinko mitä voi tapahtua jos ei suojaa henkilökohtaisia tietojaan. Se voi hyvinkin johtaa siihen, että varas myy asuntosi ilman että tiedät asiasta, nimiisi tehdään kalliita luottoja ja/tai hankintoja. Nimissäsi voidaan kirjoittaa ja tehdä perättömiä kirjoituksia ja julkaisuja esim. sosiaaliseen mediaan, joista on omalle imagollesi valtavasti haittaa. Rikollisuus ja väärän henkilöllisyyden käyttö voi linkittäytyä niin syvälle, että sitä ei koskaan saada hallintaan verkossa.

Terveydenhuollon alalla, asiakkaiden ei tarvitse tietää heitä hoitaneiden henkilökunnan taustoja turvallisuussyihin vedoten.