Facebook

On minulle tutuin sosiaalisen median sovellus. Käyttäjänä olen ollut kymmenen vuotta. Olen ollut sen aktiivinen käyttäjä siinä suhteessa parisen vuotta, koska olen ladannut sovelluksen puhelimeeni. Selailen Facebookia päivittäin useita kertoja. Sovellus puhelimessa on lisännyt facebookin käyttöä suhteessa siihen, kun käytin facea vain tietokoneella. Päivityksiä tosin teen harvoin. 

Olen harmikseni kuitenkin joutunut toteamaan facebookin "huonontumista". Vaikka päivitysten tekeminen, kuvien lataaminen ja ystävien lisääminen on tehty helpoksi, on facebookista tullut pelkkä mainoskanava. Kun ennen uutisvirrassa sait lukea ystäviesi päivityksiä, niin nykyään ensimmäisenä eteen tulee lukematon määrä erilaisten yritysten mainoksia ja kilpailuja. Kun yksi kaveri on klikannut jonkin yrityksen sivun Tykkää- painiketta, niin joka kerta kun kyseinen yritys tekee päivityksen, hänen päivitysmainos tulee uutisvirtaani. Yrityksien uusi tapa kikkailla näillä asioilla, on se, että he laittavat pystyyn kilpailuja, joissa osallistumalla kilpailuun, pitää kommentoida jotain tekstikenttää ja/tai jakaa kuva. Näin ollen, kilpailut/ mainokset leviävät kulovalkean tavoin jokaisen facebook verkoston uutisvirtoihin.

Nyt kun facebook on vain kanava erilaisia mainoksille, ja ystävien päivitykset alkavat olla tämän mainosvirran alla etsittävissä, olen vakaasti harkinnut oman tilini sulkemista. Samaa olen kuullut muiltakin ihmisiltä. Sosiaalisen median käyttö vie paljon aikaa, jonka voisi keskittää omaan perheeseen.

LinkedIN

Olen kuullut sovelluksessa, mutta en ole koskaan käyttänyt sitä. LinkedIN on pääsääntöisesti luotu yrtiyskontakteja varten. Sinne luodaan oma profiili, ja tehdään oma CV. Kerrotaan omien työsuhteiden kestot ja vastuut. Siellä voi ilmiantaa itsensä jos on kiinnostunut uusista haasteista. Moni yritys käyttää sitä rekrytointikanavana ja he etsivätkin sieltä sopivan profiilin omaavia henkilöitä. Yritykset käyttävät LinkedINia viestintäkanavana ja yksilö voi laittaa yrityksia seurantaan, joilloin viestitykset tulevat automaattisesti LinkedIN sivuillesi.

Siellä voidaan luoda myös suljettuja asiantuntijafoorumeita, missä voidaan vaihtaa ajatuksia ja koittaa kerätä tietoa. Sinne on helppo rekisteröityä. Sovellus on facebookin kaltainen, helppo käyttöinen vaikka englannin kielinen. Mukana hieman hömppää kun voit toivotella syntymäpäiväonnitteluja ja onnitella  Siellä on tarkoituksena yrityskontakteja joita muodostuu helposti satoja. 

Yritysten sosiaalisen median käyttö

Facebookissa kyseinen organisaatio nimittää brändikseen vaatetus. Yrityksellä on facessa seuraajia/ tykkääjiä reilu 270 000 ihmistä. Facebook- sivuilla organisaatio mainostaa vaatteitaan erilaisilla kuvilla ja videoilla. Sivut ovat suomenkieliset mutta mainokset ja mainoskuvat englanninkieliset. LinkedIN:ssa samasta organisaatiosta löytyy useamman henkilön henkilöprofiilit ja Lindex group, jossa on 62 lindexin työntekijää. Lisäksi löytyy Company details, josta pääsee yrityksen kotisivuille. 

Facebookissa tämän pienen lähikaupan sivut löytyvät, ja niiden sisältö koostuu K-ryhmän kauppaketjun facebook- julkaisujen jakamisesta. Omilla sivuillaan lähikauppa ilmoittelee poikkeuksellisista aukioloajoistaan, muuten uutisvirta on melko hiljainen. Seuraajia sivuilla on vajaa 2000 henkilöä. Kyseistä lähikauppaa ei löydy LinkedINistä mutta itse K-ryhmä löytyy.

Facebookissa tämän ison terveysalan toimijan uutisvirta koostuu organisaation tiedotteista, terveystiedotteista ja lehtijutuista kuten IS- tai IL-lehtien julkaisuista. Facebook sivujen kautta on linkki ajanvaraukseen. Sivuilla on yli 12 000 seuraajaa. LinkedINissä organisaatiosta löytää uutisia ja he rekrytoivat ihmisiä töihin. Tällä hetkellä heidän profiiliaan seuraa yli 6 000 ihmistä. Haussa on liiketoiminnan kehityspäällikkö, resurssipäällikkö ja lukemattomattomia muita työpaikkoja. Lisäksi he ilmoittavat avaavansa uusia kohteita ympäri Suomen.

Sosiaalisen median hyödyntäminen laboratorio organisaatiossa.

Julkisen puolen toimijoiden sosiaalisen median käyttö on todella vähäistä. Organisaatiota ei löydy facebookista eikä LinkedINista. Internet sivut ja sähköinen ajanvaraus organisaatiolla on kuitenkin ihan arkipäivää. Se miksi julkisen puolen toimijoita ei sosiaalisessa mediassa paljoa näy, johtuu varmaankin siitä ettei sellaisella ole koettu olevan tarvetta. Lisäksi organisaatio tarvitsisi jonkun ylläpitämään sivustoja, ja koetaan ettei "rakenteita" tällaiseen ole.

Mihin julkisen puolen organisaatiot sitten voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa, niin olisi rekrytointi. Esimerkiksi avoimet työpaikat olisi hyvä mainostaa esim. LinkedINissä. Facebook, voisi olla tarkoitukseen sopiva myös, mutta sen hankaluutena ehkä voisi nähdä sen, että facen aika taitaa olla hiipumaan päin. Eilen kerrottiin uutisissa, että nuoret eivät enää juuri käytä facebookia ja se onkin pudonnut suosituimmasta sovelluksesta sijalle neljä. Ehkä tässä on taustalla se sama mistä aijemmin kirjoitin, eli kun sivusto alkaa olla täynnä mainoksia, sen kiinnostuvuus alkaa heikkenemään.

En tiedä onko olemassa, mutta jonkin kaltainen helppo käyttöinen sovellus, kuten Watsapp, voisi olla nuorille hyvä keino rekrytoida ja ilmoitella vapaista työpaikoista. Sovellus voisi olla sen kaltainen, että siihen voisi liittyä kouluaikana, ja se olisi oman koulutusalakohtainen. Sinne ei siis tulisi mitään muuta kuin viestit haussa olevista työpaikoista ja linkki kuntarekryyn. Ehkä tällaiseen tekstiviestityyppiseen sovellukseen voisi olla julkisen puolenkin helpompi tarttua kiinni.